Sok
ünnep van, amely talán melegséggel tölti el szívünket, vagy amelyet minden
évben nagyon várunk. A gyermekek körében ez minden bizonnyal a karácsony, Urunk
születése. De nem csak a gyerekek egyik kedvence ez, hanem a felnőttek is,
idősek is szívesen gondolnak a kis Jézusra, elképzeljük, ahogy pólyában
fekszik, énekeljük a bölcsődalokat… Aztán van a húsvét ünnepe, amit szintén
várni szoktunk 40 napon keresztül. Ilyenkor a föltámadás öröme kell, hogy
betöltse a szívünket. Allelujás énekeink szintén örömre szólítanak fel, hisz húsvétkor
minden nap örvendezésre hivatott. S talán megkülönböztetett örömmel szeretjük a
Mária ünnepeket. Sokszor meghatódunk, s szinte érezzük Szűzanyánk segítségét,
átéljük az ő örömeit és fájdalmait, s osztozunk vele a mi örömeinkben és
fájdalmainkban. Sok ünnep van, amely talán melegséggel tölti el szívünket, vagy
amelyet minden évben nagyon várunk.
Mai
ünnepünk azonban merőben más. Ma a Legszentebb Szentháromságra emeljük
tekintetünket. Egy olyan dologra, melyet nem értünk, nem tudunk felfogni. De
mégis, kell, hogy valamennyire értsük, kell, hogy valamennyire megismerjük. Ez
az ünnep minden bizonnyal nem hat annyira az érzékeinkre, talán nem hatódunk
meg a Szentháromságra gondolván. De nem is ez a lényege a mai ünnepnek. Az
egyik énekeskönyvünk (ÉE) találóan határozta meg, mire is szolgál ez a nap, ez
a szentmise, liturgia: „Az egész liturgia
(istentisztelet) célja a Szentháromság dicsérete.” Kell, hogy ezt a mai
napot teljesen az Istennek szenteljük – egyszerűen minden percünkkel dicsérjük
őt. Dicsérjük őt minden keresztvetéssel, a Dicsőség,
a Hiszekegy, a Szent vagy éneklésével – mindennel a Szentháromság végtelen dicsőítésébe
csatlakozzunk bele. Ehhez azonban szükséges tudnunk, hogy ki is az, akit dicsőítünk
és imádunk. Hogy valóban tudjuk, kinek hiszünk, ki miatt járunk rendszeresen
templomba, és ki miatt élünk keresztény életet.
Szent
Atanáz, egy negyedik századi szentünk segíthet nekünk a Szentháromság, ha nem
is felfogásában, de legalább részleges megismerésében. Magát a Szentháromságba
vetett hitünket fogalmazza meg így: „Ez a
katolikus hit: Egy Isten van, három személyben. Más az Atya személye, más a
Fiúé, más a Szentléleké. De e három személynek egy az istensége, egy a
dicsősége és egy a felsége. Amilyen az Atya, olyan a Fiú, s olyan a Szentlélek.
Örökkévaló az Atya, örökkévaló, örökkévaló a Szentlélek. De nem három
örökkévaló, hanem csak egy. Mindenható az Atya, mindenható a Fiú, mindenható a
Szentlélek. De nem három mindenható, hanem csak egy. Isten az Atya, Isten a
Fiú, Isten a Szentlélek. De nem három Isten, hanem egy Isten. „
Talán
az elhangzottakból is rájöttünk – ez túlhalad emberi logikánkon,
képzelőerőnkön, felfogóképességünkön. De mégis kell, hogy ezen az ünnepen
jobban elmélyedjünk e nagy titok megismerésében. Hisz nagy dolgokról keveset
tudni is sokat jelent. Egy Istenben három személy van: az Atya, a Fiú és a
Szentlélek. De mire jó ezen morfondírozni? Azért, hogy valamit megértvén e mély
igazságból rájöjjünk: a hitigazságban
sosincs belső ellentmondás, továbbá, azért kell igyekeznünk ezt megérteni, mert
a nagyobb istenismeret nagyobb istenszeretetre indít (ÉE). Hisz minden
személyes szeretet-kapcsolat megkívánja, hogy megismerjük a másikat és minél
többet tudjunk róla. Gondoljunk csak arra, milyen fontos egy házasságban, egy
családban, hogy a házastársak ismerjék egymást – anélkül nem lehet szeretni. Így
van ez az Istennel is: minél jobban megismerjük, annál nagyobb szeretettel
vonzódunk iránta.
Mai
ünnepünk a kellemes érzések helyet mély, de mindenképp megalázkodó
gondolkodásra késztet minket. Szent Ágoston szavai különleges mértékben
érvényesek e mai napra, hogy ne csak higgyük hitünk szent titkait, hanem
amennyire lehetőségünk is van, amennyire képesek vagyunk, igyekezzünk megérteni
azokat: „Hidd, hogy megértsd. Értsd meg,
hogy hidd”. Nem csupán vakbuzgón, hanem gondolkodó, hívő emberként
ünnepelni – ezt kell ma tennünk. Egy pár pillanat múlva ezért jobban figyeljük
oda a Hiszekegy szavaira, s tudatosan valljuk meg szánkkal és hitünkkel azt a
végtelenül nagy titkot, mellyel reményünk szerint örökké élünk majd. Amilyen végtelen
a Szentháromság titka, olyan végtelen a szeretete is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése