A technika
rohamszerű fejlődése folytán rengeteg képpel, vizuális kifejezésmóddal halmoz
el minket a világ, ami a másik oldalon nagy mértékben csökkenti az ember
fantáziájának fejlődését. Míg évekkel ezelőtt egy kisgyermek édesanyja meséjét
hallva, behunyt szemmel teljesen szabadjára engedhette képzelőerejét, saját
maga alkotta meg a képeket, az egész történet minden szereplőjét, színeit, hangulatát,
addig a mai kor gyermekének egy-egy mese történései, világa, színei pontosan
meghatározódnak a mások által már megalkotott képben: HD minőségben, 3D-ben –
gátat szabva így a gyermek saját kreativitásnak, kibontakozásnak. Kevés gyermek
elégszik meg ma egy felolvasott mesével.
S hasonló
módon van ez a szimbólumok, a jelképek világával is. Ma kevesen értik a
szimbólumok nyelvét. A mindennapi életben kevésszer használunk hasonlatokat,
vagy olyan jelképeket, amelyek nem maradnak meg az egyszerű, felszínes
tényközlés szintjén, de a dolgok lényegébe, mélyebb mondanivalójába vezetnének
be minket. A híradóban a képek sokaságát és csupasz tényközlését szinte
kikapcsolt agyműködéssel is végignézhetjük. De mit jelent egy idős ember
kalapemelése a templom előtt, mit jelképez a templom oltárán csonkig égő
gyertya, mit jelent, mikor a vihar idején szóló templomi harang, mit jelent az
esküvői fehér ruha?
Malakiás
prófáta nem csak tényeket közöl. Csodálatos szimbólumokkal, válogatott irodalmi
nyelvezettel egyben tanít is, figyelmeztet is, bátorít is, és ugyanúgy
fantáziánknak is teret ad. „Íme, elérkezik az a nap, s izzó lesz, mint a
kemence. Minden kevély és minden gonosztevő olyan lesz, mint a szalma: az a
nap, amely elérkezik, lángra lobbantja őket – mondja a Seregek Ura –, úgyhogy
sem gyökér, sem lombozat nem marad belőlük.” Ha valaki ezeket a szavakat
meg szeretné érteni, s a mélyebb mondanivalóját is fel szeretné fedezni,
szabadjára kell engednie a fantáziáját. A prófáta azt a végső időt, melyről
olyan sokan „jövendöltek” már, egy izzó kemencéhez, forró naphoz hasonlítja.
Azokat pedig, akik életükben nem éltek Istennek tetszően, nem tartották magukat
Isten törvényeihez és mellett, azokat az a nap elemészti, mint a szalmát a
kemence. S ha még továbbgondoljuk, ezt a hasonlatot, eszünkbe juthat, hogy
amint a szél ide oda-hordja a szalmát, úgy sodorja az istentelent is a világ
szele éppen arra, amerre fúj – az éppen aktuális divat, hóbort szerint. Mert
nem ragaszkodik Istenhez. S ez lesz a veszte: szalmaként viselkedett,
szalmaként végzi.
De milyen
gyönyörűen fejezi ki a prófáta a továbbiakat: „Nektek pedig, akik félitek a
nevemet, felragyog az igazság napja, és sugarai üdvösséget árasztanak.”
Ugyanaz a végső nap, melynek sugara heve nem éget, de felragyog. Ugyanaz az Isten
ítél meg mindenkit ugyanazzal az igazságossággal és irgalommal: mégis milyen
ellentétes hatással bír az igazra, s a hamisra. Az egyik fél a nap forró
sugarától, a másik várja. Az egyiknek pusztulást, a másiknak életet ad. Ahogyan
Jézus egy más helyen szemlélteti: „Azon az éjszakán ketten lesznek egy
fekvőhelyen; az egyiket felveszik, a másikat otthagyják. Két asszony együtt
őröl; az egyiket felveszik, a másikat otthagyják. Ketten lesznek a mezőn; az
egyiket felveszik, a másikat otthagyják.” Akik félik az Isten nevét,
azoknak annak a napnak a sugarai üdvösséget árasztanak. Ugyanaz a nap, s egynek
élet, a másiknak halál. „Ítéletnek végső napja e világot lángba dobja,
prófétáknak szava mondja” – szól középkori himnuszunk.
De hogy ki
lesz a „szalma”, akit „otthagynak”, az akkor válik világossá, de nem akkor dől
el. Az most dől el. Nem halálunkkor, de életünkben. Ne hagyjuk magunkat a világ
szelétől szalmaként bármerre sodorni, de ragaszkodjunk Urunk törvényeihez,
szeretetparancsához, hogy az a nagy nap, az a végső legyen nekünk üdvözítő.
Gratulálok! Ez az 1000. bejegyzés a blogon. Csak így tovább! :)
VálaszTörlésKöszönjük! Reméljük, Isten dicsőségére működik, meg a mi javunkra :)
Törlés