Rubens, a
barokk zseni, flamand festőművész vetette vászonra a jól ismert történetet, ahogy a nagy tudós, teológus, Szent Ágoston Észak-Afrikában a tengerparton sétálva azon töprengett,
hogyan tudná megérteni, megragadni a Szentháromság lényegét. Séta közben
meglátott egy kisgyermeket, aki kagylóhéjjal merte a tenger vizét egy gödörbe,
amelyet a tengerpart homokjába ásott.
- Hát, te
mit csinálsz? - kérdezte Ágoston a gyermeket.
- Áttöltöm
a tengert a gödrömbe - válaszolta teljes komolysággal a gyermek, és
folytatta tovább a meregetést.
- Gondolod,
sikerülni fog? - kérdezte nevetve a szent - Nézd meg, milyen óriási a
tenger, a kagylóhéj és a gödör pedig milyen pici.
- Előbb
kész leszek, minthogy Te megfejted, amin gondolkodsz - felelte a gyermek,
majd eltűnt.
Valóban így
van ez. A Szentháromságról szóló tanítás szigorú értelemben véve misztérium,
más szóval hittitok, mely az emberi logika alapján nem kikövetkeztethető. Csupán
eszünkkel sosem jöttünk volna rá erre. De akkor – feltehetjük a kérdést – mi
honnan tudjuk, hogy létezik, hogy az egy Istenben három isteni Személy van? Nem
mástól, mint a mi Urunktól, Jézus Krisztustól tudjuk ezt, Jézus Krisztus
nyilatkoztatta ki. Ugyanakkor, mivel Isten a saját képére és hasonlatosságára
teremtette az embert, aki leginkább a kapcsolatai által képmása Istennek,
ezért, ha megvizsgáljuk az emberi szeretetet, akkortalán rásejthetünk a
Szentháromság titkára. Szent Ágoston így magyarázta ezt: „Ahol szeretnek, ott mindig hárman vannak: aki szeret (Atya), akit
szeretnek (Fiú), és maga a
szeretet (Szentlélek).”
Egy fontos kulcs a Szentháromság -
nem is megértéséhez - inkább megsejtéséhez Szent János apostol
csodálatos kijelentése lehet, amely így szól: “Isten a szeretet.” A keresztények azért hisznek a háromságos
Istenben, mert hiszik, hogy Isten a szeretet! És itt kell gondolkodnunk: Ha
Isten a szeretet, akkor valakit szeretnie kell. Olyan nincs, hogy a semmi
szeretete, szeretet, amely senkire sem irányul. Ezt tudva pedig magától
értetődően jön a kérdés: de kit szeret Isten, ha Őt szeretetnek nevezzük?
Elsőre talán azt mondhatnánk, hogy minket szeret! De tudjuk, hogy az
ember csak néhány millió éve létezik. Kit szeretett Isten, amikor még nem volt
ember? Nem lehet, hogy Isten csak egy adott időponttól kezdett el szeretni. Ő
nem változhat.
Adhatnánk egy másik választ is, azt, hogy mielőtt minket szeretett,
szerette a kozmoszt, a világmindenséget. De az univerzum is csak néhány
milliárd éve létezik. Akkor kit szeretett Isten a világ létezése előtt, ha Őt
szeretetnek nevezzük?
Végsősoron pedig azt sem mondhatjuk, hogy Isten Önmagát szerette, mert
az önszeretet nem szeretet, hanem egoizmus, vagy ahogy a pszichológusok
nevezik, nárcizmus.
Így nem marad más, mint amit a keresztény kinyilatkoztatás válaszol erre
a kérdésre: Isten a szeretet, mert Ő örökké a Fiúban van, az Igében, akit azzal
a végtelen szeretettel szeret, aki a Szentlélek. Minden szeretetkapcsolatban –
így elsősorban az Istennél is – három személy van jelen, tanít minket Szent
Ágoston: az, aki szeret; az, akit szeretnek; s a szeretet, amely egyesíti őket,
vagy más szóval: maga a Szeretet.
E mai nappal talán egy kicsivel többet sejtünk az Isten szeretetéből, s
a Szentháromság megfejthetetlen, felfoghatatlan titkából. De sose feledjük:
nagy dolgokról keveset tudni is sokat jelent. A Szentháromság végtelen
nagyságából mi már sejtünk egy keveset. De reméljük, ez a kevés elég lesz
ahhoz, hogy általa jobban szeressük Istent, s így eljussunk hozzá oda, ahol már
nem sejteni fogjuk a végtelen szeretet, de mindenki a maga teljességében
befogadja, megtapasztalja, és egy örökkévalóságon át élni fogja azt. Erre
vágyódjunk, ezért éljünk, ezért szeressük Istent, s egymást egyaránt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése