A
keresztény ember két legnagyobb ünnepe kétség kívül a karácsony és a húsvét.
Már csak abból is látjuk, hogy ilyenkor vagyunk a legtöbben a templomban, a
szentmisén – még akik máskor Isten felé sem néznek, ilyenkor azért be-betérnek
az Isten házába. Mindez nem véletlen, mert ezen a két nagy napon ünnepeljük
megváltásunk két legnagyobb pillanatát: Jézus születését; és Jézus halálát,
feltámadását. Ugyanis ha Krisztus nem születik meg, ha nem lesz emberré az
Isten, nincs üdvösség. S ugyanúgy, ha nem áldozza fel magát értünk és nem támad
fel, ugyancsak a pokolra jutnánk. Ezért ez a két ünnep az alappilére hitünknek,
vallásunknak.
De
van egy közös különlegessége, érdekessége, sajátossága az előbb említett
ünnepeknek. Mindkét esetben egy olyan Istent ünneplünk, aki az emberek szemében
gyenge. Nem a Krisztust királyt tartjuk nagy ünnepnek, nem a dicsőséges
jeruzsálemi bevonulást Virágvasárnap, nem a Szentlélek örömet hozó leszállását
Pünkösdkor, nem a Szentháromság legmélyebb titkát annak vasárnapján...
Észrevettük már? Mi nem is a magasságos Istent, hanem a gyenge, sebezhető,
mindenkinél alázatosabb Istent ünnepeljük. Jézus életének két legfontosabb
pillanata az ő születése és halála volt. És éppen az a két pillanat volt a
legfontosabb, amelyben ő a leggyengébb volt: kicsi gyermek, és megfeszített,
meggyötört elítélt. Isten akkor volt a legnagyobb, mikor emberi szemmel a
legkisebbnek tűnt. Nagy titok ez – nem emberi logikára vall. Mert nem is emberi
terv – egyenesen Istentől jövő.
Az
egész egyházi év folyamán, mikor a Hiszekegyet imádkozzuk a szentmisén, az
egyik résznél mindig mélyen meghajlunk. A megtestesülésnek szavainál, mikor azt
valljuk, hogy az Isten emberré lett. Kifejezzük ezzel mély alázatunkat ezen
isteni csoda felett. Ilyenkor, karácsonykor azonban még erősebben
tudatosíttatja velünk Egyházunk, milyen nagy titokról van szó. Most nem
meghajlunk, de egyenesen térdet hajtunk – a térdhajtás pedig az imádat jele.
De, mint arról az imént elmélkedtünk, szorosan kötődik ehhez a másik nagy
napunk, a húsvéti ünnepkör. Az egész év folyamán a keresztet mély tisztelet
illeti meg – mindig mélyen meghajlunk előtte. Nagypénteken, Krisztus Jézus
halálakor azonban mit szoktunk tenni? Imádjuk azt – térdre borulunk előtte
mondván: jöjjetek, imádjuk! Nem csodálatos kapcsolat ez a két ünnep között?
Amikor az Isten épp a legkisebb, a legsebezhetőbb, a legalázatosabb a
jászolyban – akkor borulunk térdre előtte. S hasonlóan, amikor tehetetlenül,
meggyötörten, erőtlenül feszül meg a kereszten – akkor hullunk térdre lábainál.
Mert Isten azzal lett szemünkben a legnagyobb, hogy kicsi lett. Azzal mutatta
meg hatalmát, hogy lemondott róla. Azzal mutatta meg dicsőségét, hogy megalázta
magát.
„Ezt
az igaz nagy Isten bölcsessége mindeneknek javára cselekedte. E dolgon angyalok
csodálkoznak, emberek, állatok álmélkodnak.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése