Ma
elérkeztünk stallumunk és énekeseink ötödik, s egyben utolsó „új” szentjéhez.
Az elmúlt négy vasárnapon Szent Efrém diakónusról, Nagy Szent Gergely pápáról,
Bingeni Szent Hildegárd apátnőről és Szent Cecília vértanúról, valamint
korukról elmélkedtünk – többek között arról, hogy milyen megpróbáltatások érték
a régi kor emberét, s hogy hogyan tudtak sokan minden viszontagság között
szentül élni. Ebben a képzeletbeli időutazásban ma visszaérkezünk ahhoz a
korhoz, melyben a legtöbben születtünk és még éltünk, a 20. századhoz. De vajon
az említett korokhoz képes ez a mai világ jobb? Bölcsebb? Szentebb? Varbói
iskolánk bejáratánál egy igen érdekes idézet olvasható iskolánk névadójától,
Mikszáth Kálmántól, mely engem gyakran elgondolkodtat: „Nem okos világ ez a
mai. De hát hiszen a tegnapi sem volt okos. És bizonyára nem lesz az a
holnaputáni sem. Ebben van valami vigasztaló.” Nagyon bölcsen mondja: régen
sem volt könnyebb, ma sem könnyebb, holnap sem lesz könnyebb. De régen is
lehetséges volt szentül élni, ma is az, és holnap is az lesz. Ezt taníthatja
meg nekünk e szentjeinkről való elmélkedés, erre adnak példát új szentjeink.
Ötödik
példaként ragyogó „énekesünk” az Észak-Olaszországból származó Giuseppe Sarto,
későbbi nevén Szent X. Piusz pápa. Egy egyszerű, falusi, paraszt családból
származó gyermek, aki néhány évvel később Katolikus Egyházunk vezetője
lett. Édesapja parasztember volt, egyben a falu postása is, édesanyja varrónő.
Egyszerű, falusi gyermekéveiben azzal tűnt ki, hogy rendszeresen, gyakran, és
mindig örömmel ministrált. Olyan szépen hangzik mindez, de elhihetjük, nem volt
olyan idillikus. Riesében, szülőfalujában sem volt a templomban fűtés vagy
légkondi, ott sem volt ritka a mínusz fokos hideg, vagy a tikkasztó forróság.
És mégis ministrált – hidegben, hőségben, reggel vagy este, vasárnap és
hétköznap. Kedves ministránsaink, most már mindig itt lesz szemünk előtt ez a
nagy pápa, Szent X. Piusz, akiről példát vehettek akkor is, mikor azt
gondoljátok, túl hideg, túl meleg, túl korán, túl késő van a ministráláshoz,
vagy éppen a kedv hiányzik hozzá.
A
szemináriumi évek után pappá, később püspökké szentelték. 1903-ban választották
meg pápává, ekkor vette fel a Piusz nevet – sorrendben tizedikként, ahogy maga
fogalmazott: „bízván abban, hogy mindazok a szent pápák imádkoznak értem,
akik a Piusz nevet erényes életükkel megbecsülték, határozott szelídséggel
pedig kormányozták és védelmezték az Egyházat”. Minden embernek, minden
kereszténynek, s ebből kifolyólag minden pápának megvan a maga személyes
érdeklődése és egyben karizmája – képessége, hivatása. Piusz pápánk elsősorban
az Egyház belső megújulásán fáradozott. Első pápai írásában így
fogalmazott: „Egész pápaságunk célkitűzése, hogy mindent megújítsunk
Krisztusban azért, hogy Krisztus legyen minden mindenben.” Így választotta
pápai jelmondatának is ezeket a szavakat: Instaurare omnia in Christo -
Mindeneket megújítani Krisztusban. Szívügye volt a papok
megszentelődése, a gyakori szentáldozás, s különösképpen a hívek a szentmisében
való tevékeny részvétele. Volt egy időszak ugyanis, mikor a hívek csak kis
mértékben kapcsolódhattak bele a szentmise énekeibe, imádságaiba – sokkal
inkább a mise közben imádkoztak, mint a szentmisét imádkozták. A hívek a
szentmise alatt ugyanis más, egyéni imádságokat mondtak: rózsafüzért,
elmélkedéseket, de magába a szentmisébe tevékenyen nem kapcsolódtak bele. E
szentatyának sikerült ebben is előre lépnie: ma már mindannyian a lehető
legteljesebb módon belekapcsolódhatunk a szentmisébe – közös imádságainkkal, a
pappal együtt mondott miserészekkel, szent énekeinkkel. Ehhez próbál segítséget
nyújtani templomi kivetítőnk is, mely tálcán kínálja nekünk mondandónkat,
énekelendőnket – bárcsak még buzgóbban belekapcsolódnánk a szentmisébe, a
liturgiába. X. Szent Piusz pápának köszönhetjük, hogy megvan ez a lehetőségünk.
Éljünk vele! Imádkozzunk és énekeljünk mindig áhítattal, buzgón – lelkünkkel és
testünkkel egyaránt. Ugyancsak Piusz pápának köszönhetjük, hogy gyermekeink már
kis korukban elsőáldozók lehetnek.
A
borkedvelőknek is kedvenc szentjük lehet Piusz pápa, ugyanis történt, hogy a
falu határában lévő szőlőt valami betegség támadta meg, és olyan méreteket
kezdett ölteni a baj, hogy a szüret veszélybe került. A plébános tanácsot
tartott a híveivel, majd vasárnap, mise után kihirdette nekik: „Holnap
reggel harangozni fogunk, és megáldom a kertjeiteket és földjeiteket.
Imádkozzatok velem együtt, és legyetek nagy bizalommal.” És történt, hogy
másnap a szőlőkről eltűnt a betegség – és újra megtelhettek a pincék finom
borral. De mi nem ez miatt választottuk őt, hanem a szent zene iránt tanúsított
odaadása, buzgalma, áhítata, szakértelme és tevékenysége miatt.
Szemináriumi
évei alatt a kispapok kórusát, a Schola Cantorumot vezette – ahol elsősorban
gregorián zenét énekeltek. Később papként, plébánosként alapított egy kis
énekkart, hogy a szentmisén még szebben tudják Istent dicsérni. Ami azonban
mindennél jobban tükrözi a szent zene iránt tanúsított szeretetét, hogy már
három hónappal pápává választása után megírta egyik legjelentősebb tanítását: a
szent zenéről, annak fontosságáról, szentségéről és műveléséről. Hasonlóan,
mint Nagy Szent Gergely pápa, aki tudta, hogy bármilyen nehéz körülmények
között sem szabad elfeledni vagy elhanyagolni az Istennek kijáró legnagyobb
tiszteletet és imádatot: a liturgiát, a szentmisét, a szent éneket, úgy Szent
Piusz is így kezdi írását: „A lelkipásztori gondok között a legelső törekvés
fönntartani és előmozdítani az Úr házának ékességét”. Minden szentünk ezt
hirdeti: A templom épségének és szépségének, az Isten dicséretének kell lennie
az első helyen. Ezért soha nem pazarlás a lehető legtöbbet megtenni és áldozni
Isten házért – a templomért, s az abban elhangzó Isten dicséretért – a
szenténekért és imádságért. A szentatya szavai gyönyörűen kifejezik, mennyire
szívügyének tekintette mindezt: „A mi legforróbb óhajunk, hogy az igaz
keresztény szellem mindenképpen fölvirágoztassék, s minden hívőben
megőriztessék, mindenekelőtt a templom szentségére és méltóságára kell ügyet
vetnünk.” Legforróbb óhajának nevezi ezt a vágyát. S talán többen vagyunk,
többen érzünk így mi is. A szent zenével kapcsolatban minduntalan azt
hangsúlyozza, hogy a gregorián zene Egyházunk sajátja, s minden más éneknél,
zenénél magasztosabb, bensőségesebb, mélyebb és szentebb. Ezért éneklünk mi is
minden vasárnap, minden ünnepen, és sokszor az egyszerű köznapokon is gregorián
énekeket, mert azok szövegei szinte egytől-egyig a Szentírásból származnak,
dallamaikat pedig, ahogy arról névadójuknál, Szent Gergelynél elmékedtünk, maga
a Szentlélek sugallta. Talán még nem tekintjük azokat sajátunknak, talán még
nem ismerjük őket eléggé, de szeressük őket, énekeljük őket, mélyedjünk el
bennük – s előbb vagy utóbb nekünk betekintést adnak Isten csodálatos titkaiba.
S hasonlóan minden szent énekünk szent magatartásra, szent komolyságra, és
szent áhítatra neveljen minket. Hogy ma is lehetnek és vannak ilyen csodálatos
és értékes énekeink – ebből vette ki oroszlánrészét kortársunk, szent zenészünk,
Szent X. Piusz pápa.
Messze
nem mondtunk el minden fontosat szentjeinkről, de életük egy kis részét
megismerve talán benünk is felébredt a vágy az Isten mind méltóbb dícsérete
iránt. Új szentjeink és új stallumunk is ezt segítse elő: hogy a mi
templomunkban is, itt Ipolyvarbón is fönntartsuk és előmozdítsuk az Úr
házának ékességét. X. Szent Piusz
pápa, könyörögj érettünk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése