Elérkeztünk
a következő vasárnaphoz, így következő „új” szentünk, Nagy Szent Gergely pápa életét
ismerhetjük meg nagyvonalakban, különösképpen a szent énekkel és a liturgiával,
az istentisztelettel kapcsolatosan.
Újra
feltehetjük a kérdést, miért éppen ő? Miért éppen Nagy Szent Gergely pápát
választottunk stallumunk-templomunk-énekeseink díszévé és példájává. Röviden
így fogalmazhatnánk: Ő volt az, aki „az
atyák örökségét és emlékét, a liturgikus dallamok kincsestárát összegyűjtötte,
rendezte és gazdagította, és aki a liturgikus ének tökéletes előadására a híres
Scholát alapította Rómában, a lateráni bazilikában”. Abban a korban
ugyanis, amikor „az Egyház szabadsága és
békéje helyreállt”, a hívek a szent zsoltárokat, himnuszokat naponta
énekelték – úgy, amint ezt mi is tesszük itt templomunkban. Sőt „lassan új formái is termettek a szent
énekeknek”. Így szükséges volt, hogy ezek a régi és új dallamok
összegyűjtve, ellenőrizve és rendszerezve legyenek. Ezt tette meg a hatodik
század szent pápája, Nagy Szent Gergely, és ezzel megóvta a szent ének
tisztaságát és épségét. S hogy ezek a dallamok minden addiginál szebben szállhassanak
Istenhez, elsőként énekes iskolát, latinul Schola Cantorumot alapított. Elsősorban
ezért választottuk őt kedves szentünknek.
Gergely
pápánk a hatodik században született Rómában. Jogászként kezdte pályafutását –
olyannyira sikeresen, hogy egyenesen Róma kormányzásával bízták meg – harminc
évesen Róma prefektusa lett. Azonban igen hamar rájött, hogy Isten más
szolgálatra hívja őt. Lelkiismeretére hallgatva szigorú, visszafogott,
aszketikus, böjtölő életre adta magát. Nagy tisztelője volt Szent Benedeknek –
olyannyira, hogy ő maga is Benedek regulája szerint kezdett el élni. De nem
élhetett így sokáig – szent életéről hallva maga a pápa kérte őt fel, hogy a
követe legyen. Így később fel is szentelték őt, majd pápává választották. Ő
maga mondta: „Szívünk szerint ugyan
vágyódunk a csöndre, sokak java miatt azonban nélkülöznünk kell.” 14 évig
állt az Egyház élén, de messze nem fölényeskedve, büszkén vagy öntelten. Erről
tanúskodik az is, hogy ő vezette be a pápák azóta is használt megnevezését: servus servorum Dei – Isten szolgáinak a
szolgája. Rövid pápasága alatt sok olyan rendelkezést hozott, amely ma
természetesnek számít, azonban korában, a korai kereszténységben nem volt
egyöntetű. Neki köszönhetjük pl., hogy a szenteket és ereklyéiket tisztelhetjük.
Neki köszönhetünk rengeteg olyan imádságot, melyet mind a mai napig használunk
a szentmisében. Tanította a tisztítótűz
létét – így előmozdított azt a nemes cselekedetet, hogy elhunytainkért
imádkozzunk. Mindezek a tevékenységek akkor válnak felettébb érdekessé és
értékessé, ha tudatosítjuk, hogy abban a korban, a hatodik században a római
népet szinte megszakítás nélkül járványok, éhínség és nyomor sújtották. A
népvándorlás és a háborúk miatt az emberekben elkeseredettség uralkodott, és az
élet helyett inkább a halál után vágyakoztak. A pápa mindenben segítette a
nyomor megszüntetését, az élet elviselhetővé tételét. Tudta azonban azt is,
hogy az ilyen nehéz körülmények között sem szabad elfeledni vagy elhanyagolni
az Istennek kijáró legnagyobb tiszteletet és imádatot: a liturgiát, a
szentmisét, a szent éneket. Pápasága 14 éve alatt mindig különösen fontosnak
tartotta a templomok építését és szépítését – s ahogy már említettük, a szent
zene és ének minőségi művelését. Bizonyára mindannyian hallottunk már egyházunk
saját, egyedülálló, végtelen értékű és mélységű zenéjéről, a gregorián énekről.
Megnevezését éppen szentünkről, Szent Gergely pápáról kapta, akinek neve
latinul Gregorius. Ebből ered a Cantus Gregorianus, azaz Gergelyi-zene: mivel ő
gyűjtötte össze, ő rendszerezte, ő maga is művelte, s adta tovább e szent
énekeket.
Egy legenda
írja róla, hogy mikor Rómában javában dúlt a pestisjárvány, Gergely pápa egy
könyörgő körmenetet tartott híveivel, hogy a már igen sokat szenvedett római
népért vezekeljenek. Ő maga mezítláb ment a körmenetben, az emberek pedig
imádkozva és énekelve vonultak vele a Lateráni bazilikából a Szent Péter
bazilikába. Mikor a Tiberis folyóhoz értek, egy csodálatos
látványban-jelenésben volt részük: Hadrianus császár monumentális síremléke
fölött megpillantották Szent Mihály főangyalt, aki irgalmas tekintettel hüvelyébe
helyezte lángoló kardját – jelezve, hogy megszűnnek a várost sújtó csapások,
véget ér a pestis járvány. Azóta nevezik azt az épületet Angyalvárnak, s azóta
díszíti tetejét Szent Mihály főangyal bronzszobra.
604-ben halt
meg, élete végéig kitartó hűséges, tevékeny Isten-szolgálatban. Ünnepét pedig
szeptember 3-án üljük.
Nagy Szent
Gergely pápát a legtöbbször egy galambbal ábrázolják, amely úgy az isteni
sugallatot jelképezi, amely lelkét eltöltötte és amelyre oly hűen hallgatott;
másrészt pedig – ahogy azt a korabeli kódexek leírják és ábrázolják – Gergely
pápának a természetfeletti, Istentől jövő ihlet egy galamb képében sugallta,
adta át a szent dallamokat – ezért van a galamb éppen a füle mellett. A mi képünkre
is Lencsés művész úr így festette meg szentünket, hogy mikor ránézünk, nekünk
is eszünkbe jusson: azért lett szent, azért volt képes ilyen felejthetetlen és
maradandó tettekre, mert mindig hallgatott a Szentlélek sugallatára,
lelkiismerete hangjára – s így mindenben vele volt az Isten. Hisz mindannyian
arra vagyunk teremtve és arra vagyunk hivatottak, hogy az Istentől jövő
sugallatokat és dallamokat életünkkel énekeljük meg. Nagy Szent Gergely pápa,
könyörögj érettünk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése