A
szentírási szövegek egyik sajátossága, hogy mindig újat és újat tudnak mondani,
hogy gyakran már az első mondat, az első szavak megszólítanak minket, mikor
olvassuk ezeket. S hasonlóan a mai evangéliumi szakasz már az első mondata is
nagyon alkalmas az elmélkedésre. Ez így hangzott: Jézus tanítványai közül, akik szavait hallották, többen azt mondták:
„Kemény beszéd ez. Ugyan ki hallgatja?” A mi magyar nyelvünk finomsága
gyönyörűen rámutat, hogyan tesz különbséget a szentíró a hallgatni és a hallani
szavak között. Sokan hallgatták, de
vajon ki hallotta Jézus tanítását,
szavait? Sokan hallgatjuk, de vajon ki hallja Jézus szavait? Így most
foglalkozzunk kicsit részletesebben a hallgatással és a hallással az
istentiszteleteken, elsősorban a szentmisében. Ennek az egyik legfontosabb
helye az ún. szent csend. A szent csend, melyben nem csak hallgatnunk, hanem
elsősorban hallanunk kell. Maga az Egyház tanítja, hogy „a szent csendet meg kell tartani a liturgiában a maga idejében”
Hol van tehát az ideje, és milyen a
tartalma a szent csendnek? Mert ez
egyáltalán nem egy csendes, unalmas várakozás, netán semmittevés! Nem csak
hallgatnunk, hanem hallanunk is kell. Vegyük hát az elejétől. Biztosan már
észrevettük, hogy a szentmisében s a szentmise körül vannak olyan helyek, mikor
nincs ének, nincs szöveg, hanem „csak vagyunk”, mint ha nem csinálnánk semmit?
De a szentmise a legszentebb cselekmény, a legeseménydúsabb tevékenység, melyet
maga az Isten rendelt el! Hogyan is lehetne ebben valami üresség, valami
unalmas várakozás?! A csend a szentmisében mindig szent csend. Mindig
valamilyen cselekményt levezet, elmélyít, vagy valamilyet felvezet, valamelyre
rákészít. Vizsgáljuk meg, mikor, és milyen tartalma van a szent csendnek.
1.
A legelső
hely, amikor meg kell tartani a szent csendet, az a szentmise előtt van. Egy pár perc azért, hogy mindenki lélekben
méltón fel tudjon készülni a szent cselekményre. Hogy kérjük a Szentlelket,
töltsön el békéjével, hogy megtisztítson, megszabadítson az e világi
problémáktól és odafigyelten, nyugodtsággal vehessünk részt a szentmisén. Ha
már így indulunk neki, helyet készítünk magunkban Istennek, az ő szavának és
Lelkének. Látjuk, hogy még a szentmisére való várakozás sem semmittevés.
2.
A következő
hely a szent csendre, már magában a szentmisében, az elején, bűnbánati cselekményben van. A pap szavai után, mikor
rövid lelkiismeretvizsgálatra és bűnbánatra szólít fel minket. A pap szavai:
„vizsgáljuk meg lelkiismeretünket, bánjuk meg bűneinket” egyértelmű utasítást
adnak, mi itt a teendő. Nem csendben hallgatni, s közben csak várni.
3.
Majd, a „Könyörögjünk!” felszólítás után is
kell tartanunk kis csendet. Hogy miért? Miért ott a csend? Hogy tudatosítsuk,
Isten színe előtt állunk, és hogy magunkban mi is megfogalmazzuk saját, egyéni
kéréseinket. Itt csendben mindenki Isten elé terjesztheti személyes
könyörgését.
4.
Szent csend kell, kísérje az olvasmányokat is. Miután
elhangzanak ezek a szavak: „Ez az Isten igéje, Istennek legyen hála.” –
tartsunk kis csendet. Itt elég rövid, pár másodperc is, hogy kicsit mélyebben
belénk tudjanak hatolni az elhangzott szent igék, Isten szava. Tehát itt rövid
csendben elmélkedhetünk azon, mit mond nekünk az elhangzott szentírási szakasz.
Ugyanígy tehetünk a szentbeszéd után is. Ahogyan a zsoltáros is mondja: „Isten
a csendben szól hozzám”. Ezért ha a pap leül a szentbeszéd után, nehogy azt
higgyük, azért ül, mert talán elfáradt a beszéde közben. Itt van az a hely,
mikor talán kicsit hosszabban elgondolkozzunk a hallottakon. Ne azt nézzük,
mikor áll már fel a pap, hanem gondolkozzunk, elmélkedjünk!
5.
S ismét egy
teljesen más tartalmú, célú csendnek van helye az áldozás, áldoztatás befejezésével. Itt arra van alkalmunk, hogy mindenki,
csendben, saját szavaival hálát adhasson Istennek a szentáldozás kegyelméért és
minden kapott ajándékért. Ez se nem a pihenés helye, hanem a
köszönetnyilvánításé.
Láthatjuk,
szeretett testvéreim, hogy a csend a liturgiában, a szentmisében, nem egy
unalmas várakozás a következő eseményre, hanem tartalomban gazdag átelmélkedése, átélése az azt megelőző szavaknak és
eseményeknek, vagy felkészülés a
következőkre, így lényeges, elválaszthatatlan része a szent liturgiának.
Csak rajtunk múlik, hogy közben unatkozunk, vagy helyesen kihasználjuk.
"Az Úr a csend barátja. A fák, a virágok, a fű csendben nőnek. Nézzetek a csillagokra,
VálaszTörlésa Holdra, a Napra – milyen hangtalanul járják útjukat.” (Teréz anya)