Jézus keresztútja a családban
I. Pilátus halálra
ítéli Jézust.
A család a
legszigorúbb ítélkező hely. De melyikünk Pilátus és melyikünk Jézus? Minden
helyzetben más és más. Uram, ha Pilátusként igazságtalanul ítélkeznék
családtagjaimról, juttasd eszembe, hogy semmi hatalmam, semmi tekintélyem,
semmi jogom nem lenne, ha nem kaptam volna tőled, akár a házasság szentségében,
a szülői tisztségben vagy a gyermek jogán. De ezt nem hatalmaskodó uralkodásra,
ítélkezésre, zsarolásra kaptam, hanem a szeretet féltő, gondoskodó, a másikkal
törődő irgalmasságára. Szeretteim felemelésére és nem lesújtására. S ha
Jézusom, én vagyok, akit a család ítélete sújt, add, hogy a te türelmeddel
viseljem. Ne vágjak vissza, ne sértődjek vérig, ne essek kétségbe, hanem a
tőled tanult alázattal fogadjam, érted és értük. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj
rajtunk és családjainkon!
II. Jézus vállára
veszi a keresztet.
Minden
családnak van saját keresztje. Minden családtagnak is van saját keresztje.
Merjük-e felvenni és egymásért hordozni? Uram, sokszor nehezemre esik a
családban a másik elfogadása, rossz szokásainak, hangulati kitöréseinek, önző
viselkedésének elfogadása. Mindez nehéz keresztet jelent számomra. Jobb lenne
lerázni magamról, nem venni róla tudomást. Elmenekülni előle. De hát nem azért
helyeztél ebbe a családba, hogy idegenül, ridegen elzárkózzam mindentől, ami
számomra kellemetlen, sőt azt akarod, hogy veled együtt felvegyem családunk
keresztjét. Számomra a családom elfogadása lesz az üdvösség útja, még ha
sokszor keresztet is jelent. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj rajtunk és családjainkon!
III. Jézus először
esik el a kereszt súlya alatt.
Az élet
terhe engem is földre sújt. A család is néha nyomasztó teher. És én is hányszor
vagyok teher családom számára. Ha mellettem elesik valamelyik családtag,
bűnével, gyarlóságával, vajon nem tekintek rá úgy, mint a farizeus: "Én bezzeg nem vagyok ilyen! Saját maga
okozta, viselje is a kínját!" Meglátom-e, hogy benne, Jézus, te estél
el? Mert akkor nem lehetek részvétlen iránta, még ha a családi kötelék nem is
indított volna együttérzésre. És amikor én esem el, mennyire várom, hogy
fölsegítsenek! Vagy elfogadom egyáltalán, hogy segítségemre siessenek? Nem
zárkózom magamba bűneim önérzetével, mondván, majd én magam megjavulok, majd én
magamtól fölkelek? Segíts megérteni, Uram, hogy egymás nélkül nem jutunk tovább
családunk keresztútján sem. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj rajtunk és
családjainkon!
IV. Jézus szent
anyjával találkozik.
Az anyák
fájdalmának állomása ez. Az anyák titkának állomása ez. Az anyák sorsának
megszentelése ez az állomás. Az anya a szíve alatt hordott magzatot fájdalommal
hozza világra. De fájdalma örömre fordul, amikor meghallja gyermeke sírását. Ez
az első titka az anyáknak. Az anyák szíve aggódó fájdalommal van tele, amikor
látják gyermekük betegségét, fájdalmát, lelki gyötrődését, vagy mások bántják
gyermekét. Úgy tud mellettünk lenni, hogy néma jelenléte is gyógyít, vigasztal.
Ez az anyák másik titka. De az anyák legnagyobb fájdalma, ha elveszítik
gyermeküket. Nemcsak ha meghal, hanem ha bűnben él, vagy ha hátat fordít a
szülői szeretetnek. De az anyák még ilyenkor sem hagyják magukra gyermekeiket,
lélekben utánuk mennek, és első szóra visszafogadják őket. És ez az irgalmas
megbocsátó szeretet az ő legnagyobb titkuk. Ne éljünk vissza vele, de ha kell,
éljünk vele. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj rajtunk és családjainkon!
V. Cirenei Simon segít
vinni Jézusnak a keresztet.
Ez a
családapák állomása. Ez az állomás az apák áldozatának megszentelése. Itt
megérthetjük az édesapák kereszthordozását is. A családjáért dolgozó apák
szeretete és felelőssége Isten szemében is nagy jelentőségű. Hiszen a teremtő
Atya, saját gondoskodó jóságát oltotta az apák szívébe. A munka fáradtságát és
örömét szenteli meg, ha nemcsak családjáért teszi, hanem Jézusért is. Cirenei
Simon fiai a Szentírás szerint követték apjukat a Krisztus-követésben. Ez a
nagy titka ennek az állomásnak, amelyet először még a Cirenei sem értett meg,
ezért vonakodott a kereszttől. Csak akkor kívánhatja egy szülő gyermekétől,
hogy vallásos legyen, ha először ő maga jár Krisztus nyomában. Csak akkor
teljesíti szülői gondoskodását, ha gyermekei legdrágább kincsével és jövőjüknek
legfontosabb mozzanatával is törődik: a gyermekei lelkével és az örök
üdvösségével. Ettől a kereszttől nem szabad vonakodniuk. Könyörülj rajtunk,
Uram! Könyörülj rajtunk és családjainkon!
VI. Veronika kendőt
nyújt Jézusnak.
A kendőt
nyújtó szeretet állomása ez. A leleményes szereteté. A Krisztus arcát lelkünk
kendőjére másoló szereteté. Milyen eszköztelenül élt és tevékenykedett Jézus.
Megmutatta, hogy nem kell sok dolog, nem kellenek drága eszközök, hogy szívünk
szeretetét egymásnak kifejezzük, jelezzük. Mindig akad egy kendőnyi dolog a
házban, hogy a családtagok könnyeit letöröljük, bánatát, fájdalmát enyhítsük. A
szeretet leleményes, hirdeti Szent Pál a korintusi levélben. Csak ne legyünk
érzéketlenek mások iránt, csak nem rejtőzzünk el önzésünk csigaházába. Ne
sajnáljuk egymástól a kendőnyi időt, szeretetet, hogy Krisztus arca
kirajzolódhasson lelkünk kendőjén. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj rajtunk
és családjainkon!
VII. Jézus másodszor
esik el a kereszt terhe alatt.
A
viszonzatlan szeretet titkának állomása ez. A viszonzást nem váró szeretet
titka ez. Nem a kamatozó szereteté, hanem a pazarlóé. Hányszor nyomnak földre
azok a fájdalmak, amelyeket szeretteimtől kell elszenvedni. Mert ha még
ellenségeim tennék ezt velem, azt még elviselném, mondja a zsoltáros is, de
hogy a barátaimtól, sőt családtagjaimtól, az lesújt újra. Sokszor fáj a
viszonzatlan szeretet, a hálátlanság. A gyermek részéről elfelejtett sok-sok
szülői áldozat. Az évtizedek együttléte után eldobott házastársi hűség. A
magukra maradt idős apák és anyák reménytelensége. De Jézust is éppen azok
hagyták el, akiket szeretetével legjobban kitüntetett. Ő is beleroskadt, de
aztán újból felállt és továbbment, hogy megtanítson arra, hogy a szeretetért
sohase várj hálát, viszontszeretetet, mert a szeretetet nem kamatoztatni kell,
hanem pazarolni. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj rajtunk és családjainkon!
VIII. Jézus szól a
síró asszonyoknak.
A könnyek
hatalmának állomása ez. A sírás titkának megfejtése hangzik el itt. És ez
nemcsak az asszonyok privilégiuma. "Sírjatok magatok és gyermekeitek
miatt!" Magunk miatt, mert hűtlenek voltunk Istenhez, mert hűtlenek
voltunk társunkhoz, mert nem szerettük eléggé a ránk bízottakat, mert saját
vágyainkat akartuk mindenáron megvalósítani, mert féltünk önmagunkat egészen
odaadni. A gyermekek miatt, akiket nem vállalt világra hozni az édesanyjuk,
akiket eldobott, elhagyott az önzés vagy félelem, akiket nem vártak szeretettel
a szülők, akiket most sem szeretnek a családban, akiknek lelkével nem törődik senki.
A könny nem szégyellni való dolog, hanem nagy titok. Az anyák könnyét még Isten
is engedi maga fölé hatalmasodni. És nemcsak az anyákét. Könyörülj rajtunk,
Uram! Könyörülj rajtunk és családjainkon!
IX. Jézus harmadszor
esik el a kereszttel.
A legsúlyosabb
elesés állomása ez. A másokat is magával rántó zuhanás veszélye. És a
legmélyebb pontról való felkelés titka is. A szenvedélyek rabságának keresztjét
egyre több embertársunk és vele családja is hordozza. Legyen az alkoholista
vagy a kábítószer rabja, de az önpusztító játékszenvedély is a legfontosabb
szeretetkapcsolatokat zúzza szét, és rántja magával anyagilag, sőt erkölcsileg
is a családot. De a legreménytelenebb helyzetből is van kiút. A harmadik
elesésedből való felállással bíztatsz minket erre. Beléd vetett mély hittel és
bizalommal, beléd kapaszkodva mi is fel tudunk állni. De adj erőt a
családtagoknak is, feleségeknek, férjeknek, gyermekeknek, szülőknek, hogy ne
hagyják magára a gyengét, elesettet. Ne taszítsák ki a család védő
szeretetéből, hanem együtt álljanak fel. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj
rajtunk és családjainkon!
X. Jézust megfosztják
ruháitól.
Nemcsak a
ruhátlanság megalázottsága, nemcsak az önmagunkból való kivetkőzés, de az
önmagát elosztó szeretet állomása is ez. Micsoda szégyen a ruhátlanság
szegénysége, a kiszolgáltatottság tehetetlensége. A divatozás által pedig éppen
az ilyen elesettek iránti érzékünket veszítjük el. De micsoda lelki
szegénységre vall az önmagát lemeztelenítő szemérmetlenség vagy az önmagából
kivetkőző erőszakosság. Az önmagát csak megvalósítani akaró önzés, önteltség is
megfosztja az embert önmagától, és nem marad mit adni. "Semmit sem ad, aki
mindent oda nem adott". Jézus mindent odaadott, még utolsó ruhadarabját
is. Az igazi szeretet nem méricskél. Boldog házasság és család is ott terem,
ahol mindnyájan a másikat akarják elsősorban boldoggá tenni és nem a saját
boldogságukat keresik csupán. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj rajtunk és
családjainkon!
XI. Jézust keresztre
szegezik.
A
"nincs visszaút" állomása ez. Az összetöretés titkát szegezik ki,
hogy mindenki lássa, ez a család és minden közösségi élet alkotmányának legfőbb
paragrafusa. Keresztre szegezettnek lenni egyenlő: elkötelezettnek lenni.
Véglegesen, egymáshoz szegezetten férj és feleség, mint Jézus és a kereszt. A
nincs visszaút legfőbb biztonsága. A megtartó szeretet legnagyobb erőforrása.
Keresztre szegezettnek lenni egyenlő azzal is, hogy családunk közös
meggyőződését vállalom és megvallom, abban hűséggel kitartok akkor is, ha
hátránnyal jár, akkor is, a szembe kell menni az egész világgal, akkor is, ha
lenéznek érte vagy maradinak tartanak, akkor is, ha bolondnak tartanak. Jézus
számára sem volt visszaút, mert ahogyan élete másokért való élet volt, úgy
halálát is másokért, értünk vállalta. Ez a krisztusi alkotmány legfőbb
paragrafusa. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj rajtunk és családjainkon!
XII. Jézus meghal a
kereszten.
A halál
titkának feltárulkozása ez az állomás. A szeretet erős, mint a halál, sőt annál
is erősebb. A szeretteink elvesztésének fájdalmára ez az orvosság. A család
szeretetének és hitének legnagyobb próbája szeretteink halála. Az idős kor, a
súlyos betegség természeténél fogva könnyebbé teszi a halál elfogadását. De a
váratlanul vagy fiatalon elköltöző családtagok halála szörnyen felháborít,
értelmetlennek látjuk és lázadunk. Vannak családok, akik a gyermeket meg
akarják óvni a halál szörnyűségétől. Vannak kultúrák, amelyek ki akarják itatni
a halál valódiságát az életükből. De csak egy jó megoldás van, szembenézni vele
és felvállalni Krisztussal. Akkor nem lesz törés sem a gyermek lelkében, sem a
szeretetkapcsolatban, sőt Krisztusban folytonos marad a kapcsolatunk, mely a
halálnál is erősebb és tartósabb. Krisztus halála a mi feltámadásunk. Könyörülj
rajtunk, Uram! Könyörülj rajtunk és családjainkon!
XIII. Jézus testét
leveszik a keresztről és anyja ölébe fektetik.
A
gyermekét elvesztő anya állomása ez. A természet rendjét felforgató titok. A
kereszttől való megszabadulás mégsem a végső megoldás. Az élet rendje szerint
úgy kellene, hogy történjen, hogy a gyermekek temetik el a szüleiket, és nem
fordítva. Mégis hányszor felforgatja a kíméletlen halál ezt a rendet. Hány
édesanya tartotta már karjában gyermekét Mária óta. E mérhetetlen fájdalomra
nincs sem emberi magyarázat, sem földi vigasz. A halált tartani ölükben,
ahonnét az élet fakad? Csak isteni magyarázat van rá: "nem hal meg örökre,
fiad él, fel fog támadni". Ez az isteni válasz. Sokszor megszabadulunk a
kereszttől, de mit sem használ, ha a halál foglyai maradunk. Önmagában ez még
nem elég. Szívünk többre vágyik! Ezt a többre vágyást ki ne oltsátok
lelketekből, gyermekeitekből. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj rajtunk és
családjainkon!
XIV. Jézust
sziklasírba temetik.
A sírok
titkának állomása ez. A földbe hulló mag bátorságának titka ez. Az Isten
hallgatásának beszédes üzenete ez. A sír bejárata elé még követ is gördítenek,
mely elzárja a bent levő és a kint levők egymás felé vezető útját. A kő
elhomályosítja a látást életünk nehéz, sötét pillanataiban, amikor szeretteink
sírja fölött állunk. Erősen próbára teszi hitünket, hogy igazak-e Jézus szavai
az örök életről. Legyen a családban ilyenkor valaki, akinek eszébe jut a földbe
hulló mag sorsa, amely csak akkor hoz új termést, ha látszólag elpusztul,
belehal, odaadja addigi életét. Szeretteink halála csak innét nézve veszteség,
onnét az új élet gazdagsága. Legyen bátorságunk Krisztus ígéretére hivatkozni,
hogy aki benne hisz, nem hal meg örökké. Egymás apostolai legyünk akkor is,
amikor látszólag hallgat az Isten, látszólag távol van, de valójában soha nincs
olyan közel hozzánk, mint a fájdalomban, amikor soha nem tapasztalható új
titkokat tár föl hallgatásában. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj rajtunk és
családjainkon!
XV. Jézus harmadnapra
feltámad.
Föltámadt
Jézus, te a világ kiszolgáltatottsága elől a család védő menedékébe jöttél e
földre. Erősítsd meg a mi családjainkat is, hogy menedékei legyenek tagjaiknak,
és otthonos legyél bennük te magad is. Add, hogy a család védelmében meg
tudjunk küzdeni a világ rossz hatásaival, legyen erőnk a kereszt hordozására.
Taníts meg, velünk élő Jézusunk, otthonainkat megbecsülni, a családi
összetartást, a szeretet és tisztelet erényét növelni, a családi értékeket
megőrizni. A szülők Szent József és a Boldogságos Szűz Mária példáját követve
szeressék egymást és gyermekeiket, de mindenek előtt téged, mennyei Atyánk. A
gyermekek az Úr Jézus őszinte, valóságos gyermeki lelkületéből tanuljanak igazi
engedelmességet szüleik és mennyei Atyánk iránt. Most különösen azokért
ajánljuk fel keresztutunkat, aki családunkban a legnehezebb keresztet hordozza
(rövid csendben mondjuk el, ki az). Fogadd el egyházközségeink minden
családjáért ezt a keresztutat. Ámen. Könyörülj rajtunk, Uram! Könyörülj rajtunk
és családjainkon!
Molnár Alajos
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése