A mai igeliturgia ezen a nagyböjti vasárnapon ismét
gyönyörű szentírási részeket, egyenesen az Ó-, és Újszövetség gyöngyszemeit
tárja elénk.
Az egyik legismertebb ószövetségi kép az égő
csipkebokor. Sok középkori festő készített művészi alkotást erről az
eseményről, tanulunk róla a hittanórán, s ahogy ma is, olvassuk a templomban is
a Szentírásnak azt a részét. De miről is szól ez a szentírási szakasz? A Bibliában
ezt a címet olvashatjuk: Mózes meghívása. És valóban arról is szól. De vannak,
akik így nevezik ezt a részt: Az Isten nevének kinyilatkoztatása.
Figyeljünk meg most egy dolgot ebből a szentírási
leírásból. Mózes a mindennapi teendőjét, munkáját végezve egy érdekes
jelenségre lesz figyelmes. De nem tudta, mi az. Közelebb ment, s látta, hogy ez
egy égő csipkebokor, amely azonban nem ég el. Így nem tudta pontosan, mi az.
Egyszer csak a saját nevét hallotta a bokorból: „Mózes, Mózes”. De még mindig nem tudta, mi az. Ezért egyszerűen
válaszolt: „Itt vagyok”. De nem
tudta, mi az. És ekkor bemutatkozott az Isten: „Én vagyok atyáid Istene: Ábrahám Istene, Izsák Istene és Jákob Istene.”
Erre Mózes eltakarta arcát, mert már megtudta, mi az, mert már tudta, ki az.
Ábrahám, Izsák és Jákob Istene. Nem azért takarta el arcát, mert, hogy olyan
erős lett volna a tűz, hanem azért, mert megtudta, hogy azzal az Istennel
beszél, akiről atyái annyit beszéltek. S hogy miért olyan fontos ez? Lehet,
nekünk semmit sem mond ez a kifejezés: „Ábrahám,
Izsák és Jákob Istene”. De Mózes, mikor ezt meghallotta, mikor megtudta Isten
nevét, eltakarta arcát és elkezdett félni, nagyon félni. A név az Ószövetségben
és az ókorban általában nagyon fontos szerepet töltött be. A név mindig
igyekezett kifejezni a dolog, vagy a személy lényegét, vagy legalább egy
lényeges tulajdonságát. Az embereknek általában egy fontos, gyakran csodálatos
tapasztalat után adtak csak nevet. Ezért nevezi az Isten is magát Ábrahám,
Izsák és Jákob Istenének, mert ezzel kifejezi Mózes őseinek a vele való csodás
tapasztalatait. Ő az az Isten, aki szövetséget kötött Ábrahámmal és megsokasította
annak utódait, fiút adott neki – Izsákot. Ő az az Isten, aki hatalmas dolgokat
művelt Jákobbal és az ő utódaival. Ez a név: „Ábrahám, Izsák és Jákob Istene” azt jelenti, azt bizonyítja, hogy
Isten a mindenható, hogy minden amit mond, igaz, és ezt a vele való
tapasztalatból tudjuk – tudta Mózes is. Mózes mikor ezt a nevet meghallotta,
azonnal eszébe jutottak azok a csodás dolgok, melyeket ez az Isten művelt az ő
elődeivel.
Nekünk Isten talán nem úgy mutatkozik be, mint
Ábrahám, Izsák és Jákob Istene, hanem úgy, mint az az Isten, aki már nem
egyszer segített nekem, talán egy vagy két évvel ezelőtt, talán mikor valakit
elvesztettem és óriási erőt adott ezt elviselni; az az Isten, aki csodálatos
módon avatkozott bele az életembe, aki – így utólag elmondhatjuk – mindent úgy
rendezett, hogy a dolgok jól alakuljanak; Az az Isten, aki megoldotta a
problémát a múltkori reménytelen helyzetemben…
Gondoljunk most azokra az eseményekre, amelyekről
tisztán látjuk és tudjuk, hogy maga az Isten segített nekünk, amikor éreztük,
nem csak véletlenül történtek úgy a dolgok, hanem hogy Isten keze volt benne. S
ha ezt megtesszük, biztos, hogy megerősödik bennünk a hit és a bizalom Isten
iránt, s könnyebben fogunk tudni ráhagyatkozni a ma nehéz helyzeteiben is. S így
könnyen meglehet, hogy Urunk velünk is hatalmas dolgokat művel majd, ami talán
épp utódaink számára lesz majd Isten hatalmának bizonyítéka és tanúsága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése