Miután Szűzanyánk testi anyaságának szépségéről,
sértetlenségéről, tisztaságáról, érintetlenségéről elmélkedtünk, ma egy újabb
csodálatos megszólításhoz éerkeztünk: Szeplőtelen
Szűzanya!
Gyakran használjuk ezt a kifejezést,
ismerjük és évente ünnepeljük a Szeplőtelen Fogantatás ünnepét,
templomunkban is a Szűz Mária oltárt a Szeplőtelen Szűzanya szobra
ékesíti... Itt a litániában azonban mégsem szó szerint ez a jelző szerepel.
A szeplőtelen latinul így hangzik: immaculata. Itt azonban, az eredeti
latin szövegben ez áll: Mater castissima. Mi is ez tehát? Ez a szó, hogy
castissima, castus eredeti értelmében is ezt jelenti: erkölcsileg tiszta, erkölcsös,
bűntelen, erényes. S mint az előző fohászban is, itt is a fokozás harmadik
fokára van emelve, tehát szó szerint ez áll ezen a helyen: legerkölcsösebb anya.
Pedig már az erkölcsös is kizár magából mindennemű bűnt, mégis, hogy ez még
nyilvánvalóbb, még erőteljesebb legyen, a harmadik fok minden kétséget kizár:
legerkölcsösebb. Ez tehát nem Mária anyaságának testi érintetlenségére,
tisztaságára utal, mint a tegnapi, Legtisztább, vagy tisztaságos anya, hanem annak
lelki, a minden bűntől való mentességére, legnagyobb lelki, erkölcsi tisztaságára.
Ez a szó, hogy castissima Szűz Mária
anyaságának tisztaságát fejezi ki. Egy szóval két csodálatos dolgot is közöl:
Mária anyaságát és egyben Mária szüzességét. Sőt, teljes anyaságát, teljes
szüzességét – a legmagasabb fokon. A természet rendjéből adódó két egymást
kizáró dolgot egyesít a Szűzanya személye. Aki szűz, nem lehet anya, s aki
anya, nem lehet szűz. Máriában Isten akaratából mégis egyesül e két
tulajdonság, lényeg, s a magyar nyelv páratlanul, gyönyörűen, egy szóval fejezi
ezt ki: Szűzanya.
Szent Bernát erről a természetileg lehetetlen
egységről ír: „Mária remegett, arca
elpirult, amikor az angyaltól ezt hallja: áldott vagy te az asszonyok között. Mert
ő a szüzességet szerette, azt kívánta megtartani. Aggodalma csak nő, mikor az
angyal folytatja: méhedben gyermeket fogansz és fiút szülsz, akit Jézusnak
nevezel. A szűzi tisztaság ugyanis olyan nagy dolog volt szemében, hogy anélkül
nem vállalta volna az anyaságot sem. Mária ezért az maradt, ami volt – szűz. De
egyben azzá vált, ami még nem volt – anyává. Istenanyaságával nemhogy elveszett
volna szüzessége, hanem ellenkezőleg: megerősödött, és gazdagodott.” Ez a
természetbelileg lehetetlen, és nyelvileg majdhogynem kifejezhetetlen
csodálatos egyesülés jött létre a Szűzanyában, hogy teljes mértékben szűz
marad, és teljes mértékben anya lett.
Ezt fejezi ki mai megszólításunk: Mater
castissima, tehát legerkölcsösebb anya, vagy ahogy kevésbé pontosan, de annál
szebben hangzóan imádkozzuk: Szeplőtelen Szűzanya.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése