A keresztény
ember két legnagyobb ünnepe kétség kívül a karácsony és a húsvét. Már csak
abból is látjuk, hogy ilyenkor vagyunk a legtöbben a templomban, a szentmisén –
még akik máskor Isteb felé sem néznek, ilyenkor azért be-betérnek az Isten
házába. Mindez nem véletlen, mert ezen a két nagy napon ünnepeljük megváltásunk
két legnagyobb pillanatát: Jézus születését; és Jézus halálát, feltámadását.
Ugyanis ha Krisztus nem születik meg, ha nem lesz emberré az Isten, nincs
üdvösség. S ugyanúgy, ha nem áldozza fel magát értünk és nem támad fel,
ugyancsak a pokolra jutnánk. Ezért ez a két ünnep az alappilére hitünknek,
vallásunknak.
De van egy
közös különlegessége, érdekessége, sajátossága az előbb említett ünnepeknek.
Mindkét esetben egy olyan Istent ünneplünk, aki az emberek szemében gyenge. Nem
a Krisztust királyt tartjuk nagy ünnepnek, nem a dicsőséges jeruzsálemi
bevonulást Virágvasárnap, nem a Szentlélek örömet hozó leszállását Pünkösdkor,
nem a Szentháromság legmélyebb titkát annak vasárnapján... Észrevettük már? Mi
nem is a magasságos Istent, hanem a gyenge, sebezhető, mindenkinél alázatosabb
Istent ünnepeljük. Jézus életének két legfontosabb pillanata az ő születése és
halála volt. És éppen az a két pillanat volt a legfontosabb, amelyben ő a
leggyengébb volt: kicsi gyermek, és megfeszített, meggyötört elítélt. Isten
akkor volt a legnagyobb, mikor emberi szemmel a legkisebbnek tűnt. Nagy titok
ez – nem emberi logikára vall. Mert nem is emberi terv – egyenesen Istentől
jövő.
Az egész
egyházi év folyamán, mikor a Hiszekegyet imádkozzuk a szentmisén, az egyik
résznél mindig mélyen meghajlunk. A megtestesülésnek szavainál, mikor azt
valljuk, hogy az Isten emberré lett. Kifejezzük ezzel mély alázatunkat ezen
isteni csoda felett. Ilyenkor, karácsonykor azonban még erősebben
tudatosíttatja velünk Egyházunk, milyen nagy titokról van szó. Most nem
meghajlunk, de egyenesen térdet hajtunk – a térdhajtás pedig az imádat jele.
De, mint arról az imént elmélkedtünk, szorosan kötődik ehhez a másik nagy
napunk, a húsvéti ünnepkör. Az egész év folyamán a keresztet mély tisztelet
illeti meg – mindig mélyen meghajlunk előtte. Nagypénteken, Krisztus Jézus
halálakor azonban mit szoktunk tenni? Imádjuk azt – térdre borulunk előtte
mondván: jöjjetek, imádjuk! Nem csodálatos kapcsolat ez a két ünnep között?
Amikor az Isten épp a legkisebb, a legsebezhetőbb, a legalázatosabb a
jászolyban – akkor borulunk térdre előtte. S hasonlóan, amikor tehetetlenül,
meggyötörten, erőtlenül feszül meg a kereszten – akkor hullunk térdre lábainál.
Mert Isten azzal lett szemünkben a legnagyobb, hogy kicsi lett. Azzal mutatta
meg hatalmát, hogy lemondott róla. Azzal mutatta meg dicsőségét, hogy megalázta
magát.
Karácsony és
húsvét szent ünnepe az értünk mindenre képes Istenről, s az ő végtelen szeretetéről
szól. Tanuljunk az „ünnepelttől”. Kövessük példáját, s akkor mi is meglátjuk:
nagyok nem akkor vagyunk, mikor mutogatjuk „hatalmunkat”, mikor uralkodunk
mások felett. Az az igazi lelki nagyság, mikor tudunk másokért megalázkodni,
mikor tudunk másoknak szolgálni – önzetlenül, szeretettel. „Ezt az igaz nagy Isten bölcsessége
mindeneknek javára cselekedte. E dolgon angyalok csodálkoznak, emberek, állatok
álmélkodnak.” Mi is ezen álmélkodjunk: példát merítve Istenünk alázatos
tettiből.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése