Bizonyára
egyikünktől sem áll távol a kísértés. Hogy is állhatna, hisz nem csak az első
emberpárt kisértette, csábította bűnre a sátán, hanem még magát az Isten Fiát,
Jézus Krisztust is. Nagyon sokféle bűnre csábíthat és csábít is minket a
Gonosz. És mint ismerjük az első ember bűnbeesése óta: a Sátán legnagyobb
fegyvere a hazugság. Egyetlen módszere van: becsapni minket. Alapjában véve
ugyanis nem mindig olyan dologra csábít, amely önmagában véve is bűn. Sokszor
azonban a körülmények és a szándék teszik az adott tettet bűnné – és ezt
próbálja a Gonosz lélek előlünk eltitkolni.
Hogy jobban
megértsük, figyeljük csak Jézust a mai evangéliumban. Először a Sátán arra
csábította őt a pusztában, hogy a köveket változtassa kenyérré – egyszerűen
tehát, hogy egyen. S mint tudjuk, maga az evészet nem bűn. A körülmények
azonban bűnné tették volna Jézusnál ezt a tettet, mivel ő böjtölt.
Másodszor egy
isteni tettre akarta őt rávenni, hogy használja ki isteni erejét a saját maga,
vagyis inkább az ördög érdekében – amivel szintén bűnt követett volna el, mert
nem az Atyja akaratát teljesítette volna.
A legnagyobb
és legmerészebb csábítás azonban a harmadik volt. A Sátán megmutatta Jézusnak
az egész világot, annak gazdagságát, és azt mondta: mindent neked adok, ha
leborulsz és imádsz engem! A Sátán kéri az Istent, hogy boruljon le előtte.
Csupán egy külsőre jelentéktelen mozdulatot kér – ott, ahol senki sem látja
őket. Csupán egy térdhajtást, egy leborulást. Jézus azonban a Szentírás
szavával válaszol: „Uradat, Istenedet
imádd, és csak neki szolgálj!” Mert egy leborulás, egy térdhajtás valóban
az imádat, az imádásnak a jele, a végtelen hódolat kifejezője. Jézus pontosan
tudja, mi mindent foglal magába ez a sokak számára sajnos ma is jelentéktelen
mozdulat. A legelső parancsolatot idézi, és azt teljesíti Isten, mikor egyedül
az Isten előtt borul le, hajt térdet. De Isten előtt megteszi.
Csodálatra
méltó példa, és mélységes üzenet ez a böjti evangélium mindannyiunk számára.
Meg akar tanítani arra, hogy Istenen kívül senki mást ne imádjunk, de előtte,
az Isten előtt minden erőnkkel hódoljunk. És Jézus megkísértésből azt is
megtudtuk, hogy az igazi imádat bizony megkívánja a leborulást, a térdhajtást!
És hol
máshol, mint az Isten házában, az ő hajlékában kell ezt megtennünk. Betérünk az
Istenhez, belépünk a templomba: mindannyian keresztet vetünk. De sose felejtsük
el már akkor köszönteni az Oltriszentségben jelenlevő Istent nem mással, mint
hódolattal, imádattal, azaz térdhajtással. Igazi térdhajtással! Nem egy suta,
elkapkodott mozdulattal. De egy olyannal, ahol a térdünk valóban földre rogy –
még ha fáj is, még ha nehéz is, még ha oly sok időbe, energiába, fájdalomba
kerül is! Vegyük ezt komolyan, és ne legyen belőle valami nevetséges,
értelmetlen szokás.
És a
szentmise legmélyebb legfontosabb pillanatában sem tehetünk mást, mint térden
állva imádjuk Istenünket, ha valóban tudjuk, mi történik itt. Ha valóban tudjuk
és hisszük, hogy a pap szavaira: Ez az én testem, ez az én vérem maga Krisztus
lesz a kenyérből és borból. Tudom, sokaknak nehéz letérdelni, s még nehezebb
fölkelni. Talán hely sincs annyi, amennyi kellene. De talán minél
kényelmetlenebb, minél körülményesebb, minél nehezebb, annál többet ér, és
annál jobban kifejezi: az Istenért bármire képes vagyok, nem csak egy térdhajtásra.
Ha hisszük,
hogy a végtelen Isten lép be közénk és hal meg itt az oltáron a mi bűneinkért,
egyszerűen nem ülhetünk, nem állhatunk, nem gugolhatunk azokban a szent
pillanatokban. Vegyük ezt komolyan! Akár a kóruson vagyunk, akár a
sekrestyében, akár hátul, akárhol: Ha hisszük az Istent, s ha csak valamennyire
is felfogjuk az ő végtelen nagyságát és szentségét, akkor leborulunk, akkor
letérdelünk, s így imádjuk őt, miközben szemünkkel nézzük, lelkünkel áhítjuk a
Legszentebbet.
Ugye milyen
nagy kísértés megmaradni a megszokottnál? Csinálni úgy mint eddig... De legyen
ez a nagyböjti vasárnap egy újabb lépés úgy a hitünkben, mint az Istenhez
vezető utunkon. És higgyük el, egy pillanatnyi őszinte térdeléssel többet
juthatunk előre az üdvösség útján, mint a leggyorsabb futással.
Mikor Jézust
keresztre feszítették Jeruzsálemben, s ő ott haldokolt a kereszten, sokan észre
sem vették: meg sem álltak, oda sem néztek, le sem borultak előtte. Pedig az ő
bűneikért is meghalt. Mi legyünk azok, akik ott térdelnek Jézus keresztje
alatt, mikor halálával elveszi bűneinket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése