Szent II. János Pál pápa az Egyház és az
Oltáriszentség megalapítása után kétezer évvel ezekkel a szavakkal kezdte a
XXI. századot megnyitó apostoli levelét: „Az
Egyház az Eucharisztiából él”. Az egész világon elterjedt Egyház, amelynek
két évezrede töretlen tevékenységét el sem lehet képzelni, s mely
megszámlálhatatlan szentet adott a világnak, ez az Egyház az Eucharisztiából
él. Pontosan abből az Eucharisztiából, mely itt van a mi templomunkban is. S ez
látszólag nem más, mint egy kis, jelentéktelen fehér ostya. Látszólag szinte
semmi. És mégis: egy olyan kincs, amelyből annyi millió és milliárd keresztény,
és maga az Egyház is él. És talán éppen ez a mai ünnepnek is a mondanivalója:
az igazán nagy-, fontos dolgok a legtöbbször láthatatlanok.
Éppen ezt az igazságot fogalmazza és énekli
meg mesteri módon az ünnep szekvenciája, melyet az evangélium előtt hallottunk.
Költői magaslatokkal és a gregorián zene mélységes komolyságával tanítja Egyházunk:
„Nagy titokról szól az ének: élet élő
kútfejének, a Kenyérnek hódolunk.” Látszólag esztelenség, valójában azonban
az ember legtökéletesebb cselekedete, mikor az Istent dícséri – itt a kenyér
színe alatt. Hiszen maga az Istenember, Jézus Krisztus mondta, hogy ezt tegyük
az ő emlékezetére: „Amit Krisztus tett ez
estén, hagyta, hogy rá emlékezvén cselekedjük mi is azt.”
Felfogni nem lehet, csak hittel közeledni
ehhez a nagy titokhoz: hiszen sem látásunk, sem ízlelésünk nem erősíti meg ezt
a hitet: ugyanazt látjuk és érezzük a szentostyában, mint azelőtt, hogy
Krisztus testévé vált volna. Így énekli ezt meg szekvenciánk: „Régi rend itt újnak enged, szárnya lankad
észnek, szemnek, élő hitből végy erőt!” És éppen ezért ez az ünnep egyben
hitünk próbája is: Ki tudjuk-e, ki merjük-e mondani, hogy mást hiszünk, mint
amit látunk? Van egy mondás, mely szerint az nevet, aki utoljára nevet. Kicsit
más szavakkal, de lényegét meghagyva így is mondhatjuk: annak van igaza, akinek
a végén kiderül: igaza volt. Nemhívő testvéreink – s egyre nagyobb többség a
világban is – talán kinevetnek, esztelennek tartanak minket. Mégis mi tudjuk,
jó úton vagyunk, mert az igazságot hisszük, amit Istentől tudunk. Mi hisszük a
láthatatlant, mert Istenünk adta hinnünk. És egyszer majd kiderül, mikor az Úr
újra eljön, hogy csak a benne hívők járták a jó utat.
De e hitünkről tanúskodjanak tetteink is:
mert úgy, ahogy e szentség vétele, a szentáldozás üdvözíthet minket, ugyanúgy –
ha méltatlanul vesszük – a kárhozatha is juthatunk általa. És mily csodálatos
hasonlóság: ezt sem lehet látni. Nem látjuk, ki az, aki a szentáldozáshoz
tiszta szívvel járul, s ki veszi azt teljesen méltatlanul. Éppen a lényeget nem
látjuk mi emberek, de tudjuk: Istenünk csak azt nézi. Mert „Veszik jók és veszik rosszak, csakhogy
különféle sorsnak részesei ők vele. Rossznak halál, jónak élet – ilyen az
egyforma étek különböző ereje.”
Mától még nagyobb áhitattal és még mélyebb
alázattal tiszteljük és ízleljük az Oltáriszentséget, és együtt imádkozzunk: „Igaz kenyér, legfőbb Pásztor, Jézus, óvj az
elbukástól, te táplálj és te palástolj, s add, hogy a feltámadáskor legyen
nálad kész helyünk.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése