„Isten ugyanis nem
bánja meg kegyelmi adományait.”
Szent Pál apostol tanítja ezt nekünk a mai
szentleckében. Mit jelent ez? Elmélkedjünk...
Isten nem bánja meg
kegyelmi ajándékait. A kegyelemről tudjuk, hogy az Isten természetfölötti,
ingyenes, azaz nem kiérdemelt ajándéka. Ajándék, tehát nem köteles nekünk
adnia, de ő mégis adja – végtelen szeretetéből. És nem csak egyeseknek
osztogatja, hanem mindenkinek. Csak éppen (az összes teremtmény közül egyedül)
mi, emberek vagyunk azok, akik nem fogadjuk el azokat, nem élünk velük, vagy
ami a legrosszabb: visszaélünk velük. Ahogy a költő, Mécs László írja egyik
versében (Tavaszi zsoltár):
„Valaki tavaszt, változást patakoztat a világra:
sziklából, földből, állatokból
hangokat, színeket, szirmokat,
változást
csihol ki Valaki.
Csak belőled nem bír ünnepet csiholni, Ember!”
Minden
teremtmény élvezi, és létével megköszöni Isten ajándékát, csupán az ember, a
„teremtés csúcsa” az, aki egyedül hálátlan. Ahogy folytatja a költő:
„Mert
te volnál az Isten dicsősége:
- és te vagy az Isten golgotai gyalázata,
Ember!
Te volnál az Isten gyönyörűsége:
- és te vagy az Isten hétfájdalma,
Ember!
Te voltál a teremtés koronája:
- és te vagy a teremtés csődje,
Ember!”
És mégis azt mondja az apostol: Isten nem bánja meg kegyelmi
ajándékait. Isten mégsem bánja meg, hogy annyi jót ad nekünk. Kell, hogy ezen
gondolkodjunk, elmélkedjünk, hogy valamenyire felfogjuk és megérezzük Isten
végtelen jóságát. Ilyen hozzánk az Isten: pontosan tudja, előre tudja, hogy
kegyelmeiből mily keveset használunk fel, de mégsem csak annyit ad, amennyit
elfogadunk. Ő nem fukar, hanem bőkezűen ad: még ha tudja is, a mi részünkről
hiába. Hisz ugyancsak ő a Magvető, aki még az út szélére is szórja a magot.
A jó ember szívesen
ad. S mi is bizonyára szívesen adunk javainkból mindenkinek, akiről tudjuk:
hálás lesz érte, megköszöni, s majd viszonozza is. Olyan jóleső érzés ily módon
adni: hallva a köszönetet talán még a szívünk is ellágyul, még a szemünkből is
kicsordul egy-egy könnycsepp, mert érezzük: jót tettünk, s a másik hálás érte,
örül neki, boldogabb lett tőle. De mi a helyzet, ha az a másik ember hálátlan:
meg sem köszöni, ránk sem néz, s esze ágában sincs valahogy is viszonozni,
mikor látjuk, hogy jótett helyébe ne várjunk semmit? Sőt, mikor az, akinek
adtunk, a vesztünket akarja, kizsákmányol, becsap, átver... Ilyenkor aztán
gyorsan megbánjuk, hogy adtunk. Mert a másik erre nem volt méltó. S talán Dávid
királlyal azonnal indulatos ítéletet hozunk: „halál fia az az ember, aki ezt
cselekedte...” Pedig mi hányszor „viszonoztuk” így Isten nekünk adott
ajándékait? Hányszor visszaéltünk velük, de ő mégsem bánja meg kegyelmi
ajándékait. Nekünk pedig ezt kell megtanulnunk tőle.
Meg kell tanulnunk
„isteni módon” adni ott is, akkor is, ahol és amikor tudjuk, viszonzást nem
várhatunk. Ezen gondolkodva fülünkbe csengehetnek Urunk szavai: „Ha csak
azokkal tesztek jót, akik veletek is jót tesznek, milyen jutalmat érdemeltek?”
Sokkal nehezebb az „isteni módot” alkalmazni. Ugyancsak a papköltő, Mécs László
szemlélteti igen hatásos képekkel (Piros virág a pusztán):
„Mert szép
hegedülni hangversenyteremben,
még szebb citerázni angyaloknak mennyben,
de
legnagyobb virtus pusztán ázni, fázni
s disznóknak jó szívvel, szépen
furulyázni!”
Milyen nehéz a legjobbat adni a „legrosszabbnak”... Milyen
nehéz szépen szólni annak, aki szemtelen... Milyen nehéz segíteni annak, aki
kihasznál... S milyen nehéz nem megbánni a jót, amit ilyennek tettünk.
A kereszténynek
mindenkor Krisztusra kell hasonlítania. A mai napon, s ezen a héten ezt a
magatartást tanuljuk el Teremtőnktől. Így tesszük teljessé a költő szavait:
„tavaszodj
végre akarata szerint, Ember,
és légy az Isten boldog békessége. Amen.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése