2012. december 27., csütörtök

Megyés főpásztorunk pásztorlevele


december 26-án 
első ízben fordult hozzánk 
pásztorlevéllel:

Kedves Testvéreim!
     Ez az első alkalom, hogy pásztorlevélben szólok hozzátok. Bár csak néhány napja vettem át a püspöki hivatalt, nektek azonban jogotokban áll megismerni szolgálatom alapvető lelki irányvonalát.
     Ezért örömmel használom ki ezt a megszokott lehetőséget és írok nektek, hogy rámutassak lelki életünk egyik alapvető elemére.
     Szent István első vértanú mai ünnepét Egyházunk már 411-től ünnepli, ahogy ezt egy ősrégi szír zsolozsmás könyv tanúsítja. Később a 431-ből származó Szent Jeromos Martirológiuma  (magyarul: Vértanuk Jegyzéke) Szent István ünnepét  a mai napra, december 26 -ra helyezi. Így a szent Elsővértanú a karácsonyi időszakban és annak liturgiájában, az újszülött Isten Fiának – Jézus Krisztusnak - az egyik kísérőjévé vált a három szent, ill. szentek közül.
     Amikor az Egyház ebben a karácsonyi időszakban Szent István vértanú ünnepét üli, azzal a szándékkal teszi, hogy kiemelje Szent István lelki kötődését az Jézus Krisztushoz. Ugyanis „telve volt kegyelemmel és erővel“ és „telve volt Szentlélekkel“ mondja a Szentírás.(ApCsel 6,8, és 6,55) Főleg Karácsonykor kellene mindnyájunknak elgondolkodnunk az felett, hogy mennyire bizalmas és mély Jézussal a kapcsolatunk, nekünk a huszonegyedik század keresztényeinek – és azon belül mindegyikünknek személyesen.  Jézus csodálatos módon jött a földre, a Szentlélek erejéből fogantatott és Szűz Máriától született. Ő tette meg felénk, emberek felé az első lépéseket és mi, - köszönhetően az Ő nagylelkűségének, - közeledhetünk feléje. Ahhoz pedig, hogy minket is „kegyelem és erő töltsön el“ , szükséges, hogy lélekben egyé váljunk vele.
     Szent Ágoston a nagy egyháztanítónk tanítja, hogyha az ember Krisztussal akar élni, vagyis Krisztus lelkületével, feltétlenül Krisztus testében kell élnie. A Krisztus testében való élet az Újszövetség szerint azt jelenti, hogy Krisztus Egyházában kell élni, és rendszeresen magunkhoz kell venni az Oltáriszentséget. Földi életünk során legcsodálatosabban és a legtökéletesebben az Úr Jézussal a szentáldozásban válhatunk egyé. Az Oltáriszentség nélkülözhetetlen az Istennel való kapcsolatunkban, lelki életünkben pedig az első helyen áll üdvösségünk szentségeinek sorrendjében – mert így akarta ezt az isteni bölcsesség. Ezért újra örömmel és bizalommal fedezzük fel ezt a legszentebb Szentséget.  Elsősorban értékeljük, mint Isten kegyelmének legfontosabb kellékét, hogy erővel és lendülettel töltsön el minket keresztényi életünkben szenté válásunk útján.
     Természetesen a méltó szentáldozásra mindig kellő módon kell felkészülnünk. Szent Pál apostol világosan és szigorúan adja parancsba a Korintusiakhoz írt 1. levelében: „Aki méltatlanul eszi e kenyeret, vagy issza az Úr kelyhét, az Úr teste és vére ellen vét. Tehát vizsgálja meg magát mindenki,  és csak úgy egyék a kenyérből és igyék a kehelyből, mert, aki méltatlanul eszik és iszik, anélkül, hogy megkülönböztetné az Úr  testét, tulajdon ítéletét  eszi és issza.“ (1 Kor 11, 27-29).   Ezen szentpáli parancs értelmében született az egyház tanítása, amely így rendelkezik „Annak, aki súlyos bűnben van, szentgyónáshoz kell járulnia, mielőtt a szentáldozáshoz járulna“ (A Katolikus Egyház Katekizmusa 1385.pont).
     Ugyanakkor őszintén együtt érzek azon testvéreimmel is, akik ideiglenesen, valamilyen okból nem járulhatnak szentgyónáshoz és ezért  szentáldozáshoz sem. Őket is szereti az Isten. Nekik azt ajánlom, hogy tanulják meg és gyakran alkalmazzák az ún. lelki szentáldozást. A lelki szentáldozásnak, mint kegyes hagyománynak a gyökerei 1000 évvel korábbra nyúlnak vissza. Mi a lelki szentáldozás? Buzgó vágyakozás – imával és böjttel kiegészítve – amelyben a hívő a valóságban nem járul az Oltáriszentséghez, csak lélekben. A lelki szentáldozás tehát nem szentség, azonban segít az Istenhez vezető úton, és az ember számára nagy erőforrás lehet addig, amíg nem találkozhat az Úr Jézussal rendes, szentségi módon is.
A Szentatya, XVI. Benedek pápa 2012. október 11-én, a Hit éve megnyitásakor szolgált szentmisében mondta:
     „A Hit éve, amelyet most kezdünk, szorosan összekapcsolódik az Egyház utolsó 50 évének eseményeivel. A II. Vatikáni zsinaton kezdődött, VI. Pál pápa folytatta, aki az 1967-es esztendőt a Hit évének nyilvánította és ez a folyamat egészen a 2000. Jubileumi évig tartott, ugyanis ekkor Boldog II. János Pál pápa az egész emberiséget Jézus Krisztusnak, mint a világ egyedüli Megváltójának ajánlotta föl. E között a két pápa – VI. Pál és II. János Pál pápa - között mély lelki kapcsolat jött létre Krisztusban, mint a világmindenség és a történelem középpontjában. Ezzel egyidejűleg ezt az igazságot apostoli buzgósággal kell hirdetni a világnak. Jézus a mi keresztény hitünk középpontja. A keresztény pedig Jézus Krisztus közvetítésével hisz Istenben, abban az Istenben, aki Jézusban megmutatta az Ő arcát. Jézus a  az Szentírás beteljesülése és végső magyarázata. Jézus Krisztus tehát nemcsak a hit tárgya, hanem ahogy a Zsidókhoz írt levél mondja: „Ő a hit szerzője és bevégzője“ (Zsid 12, 2).
     Tudjuk, kedves Testvéreim, hogy az emberiség többségének hőn óhajtott vágya nemcsak most a karácsonyi időben, hanem állandóan: teljes értékű életet élni békességben és boldogságban. Ehelyett sajnos tanúi vagyunk a földünk különböző pontjain jelenlévő igazságtalanságnak és tragédiáknak. Nekünk hívőknek nem szabad elcsüggednünk. Éppen a Krisztusba vetett hitünk és a gyakori szentáldozásaink adnak erőt, hogy bizalommal tekintsünk a jövőbe, amint Szent István első vértanú is tekintett. Tudjuk, hogy a rossz ott van az emberi szívekben, és az ember csak akkor képes maga körül békét és szeretetet teremteni, ha hagyja, hogy Jézus megérintse a szívét. A gyakori gyónóknak és áldozóknak küldetésük és kötelességük a világban a reményt, a jóságot és a békét terjeszteni.
A hit évében iparkodjunk hitbeli ismereteinket elmélyíteni és rendszeresen kiegészíteni, tekintettel különösen a világ új kihívásaira, amely kérdésekre az Egyház Tanító Hivatala ad pontos útbaigazítást.
     Kedves Testvéreim, kívánom, hogy ezt a karácsonyi szent időt, Krisztus Urunk születésének szent idejét békés szívvel éljétek meg otthonaitokban, együtt szeretteitekkel, együtt a plébániai közösséggel, együtt lelkiatyátokkal.
Jézus Krisztus szavaival köszöntelek benneteket, azokkal a szavakkal, amelyekkel apostolait köszöntötte feltámadása után az Utolsó Vacsora termében, - Békesség veletek -, és szívből kérem Szűz Máriát, Karácsony királynőjét is, járjon közbe értetek szent Fiánál!

     Áldott és kegyelmekben gazdag Karácsonyt és boldog új évet kívánok!


     Szívélyes áldásomat adva mindnyájatokra 
                                                                                                  Chovanec Marián
                                                                                                besztercebányai püspök





     (Pásztorlevél Szent István Első Vértanú  ünnepére)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése